Friday 5 December 2014

تعلم السويدية بدون معلم |الصفات 2‬ - Adjektiv 2|


‫أنا لابس ثوبًا أزرق.‬
Jag har en blå klänning på mig.

‫أنا لابس ثوبًا أحمر.‬
Jag har en röd klänning på mig.

‫أنا لابس ثوبًا أخضر.‬
Jag har en grön klänning på mig.


‫سأشتري شنطة يد سوداء.‬
Jag köper en svart väska.

‫سأشتري شنطة يد بنية.‬
Jag köper en brun väska.

‫سأشتري شنطة يد بيضاء.‬
Jag köper en vit väska.


‫أحتاج لسيارة جديدة.‬
Jag behöver en ny bil.

‫أحتاج لسيارة سريعة.‬
Jag behöver en snabb bil.

‫أحتاج لسيارة مريحة.‬
Jag behöver en bekväm bil.


‫هناك فوق تسكن امرأة كبيرة السن.‬
Där uppe bor en gammal dam.

‫هناك فوق تسكن امرأة سمينة.‬
Där uppe bor en tjock dam.

‫هناك تحت تسكن امرأة فضولية.‬
Där nere bor en nyfiken dam.


‫ضيوفنا كانوا أناساً لطفاء.‬
Våra gäster var trevliga människor.

‫ضيوفنا كانوا أناساً مهذبين.‬
Våra gäster var artiga människor.

‫ضيوفنا كانوا أناساً مهمين.‬
Våra gäster var intressanta människor.


‫لدي أطفال محبوبون.‬
Jag har snälla barn.

‫لكن الجيران لديهم أطفال وقحون.‬
Men våra grannar har elaka barn.

‫هل أطفالكم مؤدبون؟‬
Är era barn väluppfostrade?

No comments:

Post a Comment